Nyt studie i calciumtilskud og risikoen for hjerte-karsygdom
Af Lars Hyldstrup og Jens-Erik Beck Jensen
En New Zealandsk forskergrupper har netop publiceret en udvidet metaanalyse1, som også indeholder data fra et stort randomiseret studie af effekten af calcium og D-vitamin på risikoen for hjerte-kar sygdom (Womens Health Initiative, WHI). Denne metaanalyse er en i rækken, der antyder en øget risiko for hjerte-karsygdom, men resultaterne er på visse punkter overraskende og er ikke helt lette at forklare.
WHI-studiet viste i sig selv ikke øget risiko for hjerte-kar sygdom ved anvendelse af calcium og D-vitamin tilskud på trods af, at studiet var placebokontrolleret, inkluderede over 36.000 kvinder og varede i 7 år. Problemet med dette studie kan have været, at en betydelig del af deltagerne selv tog calcium ved siden af projektmedicinen, hvilket muligvis har sløret billedet.
Calcium løser måske selv problemet
I den nye metaanalyse er den delgruppe fra WHI, som ikke tog calcium tilskud ved siden af projektbehandlingen inkluderet sammen med analysen fra 2010, men der er også foretaget en analyse af de deltagere, som anvendte calcium og D-vitamin-tilskud ved siden af.
Analysen viser, at der er øget risiko for hjerte-karsygdom, når man sammenligner den aktive gruppe med placebo, men overraskende nok finder man, at for de kvinder som selv tager calcium og D-vitamin ikke er en øget risiko ved at få 1000 mg calcium og 10µg D-vitamin i forhold til at få placebo.
Det vil sige, at calciumindtagelse i sig selv skulle beskytte mod en negativ effekt af at tage calcium.
Derfor vurderer man, at der ikke på det foreliggende grundlag er belæg for at ændre på de gældende anbefalinger for calciumtilskud. Det kan således fortsat tilrådes at anbefale dagligt indtag af 1000 mg calcium til voksne og 1500 mg til unge samt ældre – først og fremmest gennem kosten. Der er dog ingen grund til at overskride disse grænser, og det er således vigtigt at medregne calcium i kosten, når behov for tilskud skal beregnes.
Calcium og D-vitamin har fortsat hovedrollerne
Calcium og D-vitamin betragtes som de helt centrale elementer i forebyggelse af osteoporose og kan bl.a. nedsætte risiko for hoftefraktur med ca. 30 %. Anvendelse af calcium og D-vitamintilskud har hidtil været betragtet som værende uden betydende bivirkninger eller risici, og det er også den opfattelse, som der generelt hersker blandt patienter.
Indenfor de seneste år er der kommet enkelte publikationer, som har tydet på, at der i forbindelse med tilskud af calcium kunne være en øget risiko for hjerte-karsygdom. En randomiseret undersøgelse fra New Zealand i 2008, af samme forskergrupper der har foretaget det nye studie, tydede på let øget forekomst af selvrapporterede cardiovasculære events, som dog ikke kunne genfindes, når data forsøgtes valideret ved journalgennemgang. Efterfølgende viste en metaanalyse fra samme gruppe fra 2010, at calcium alene var forbundet med 31% øget risiko for AMI, men ikke af andre cardiovasculære events, herunder cerebrale insulter.
Disse resultater førte til en betydelig offentlig debat i sommeren 2010, og mange patienter blev bekymrede. Det var dog den gængse opfattelse, at disse resultater i sig selv ikke gav anledning til at ændre på de gældende anbefalinger, og at fundet muligvis kunne forklares af det manglende samtidige D-vitamin tilskud, og derfor forsker man videre i emnet her i 2011.
Calcium fra kosten
Da calcium helt overvejende kommer fra mejeriprodukter, kan kostens indhold af calcium enkelt beregnes på følgende måde:
- Basalt indhold (uden mejeriprodukter): 300 mg
- 1 dl mælkeprodukt: 120 mg
- 1 skive ost: 120 mg
Herefter kan adderes tilskud op til enten 1000 mg eller 1500 mg, afhængig af alder.
Kilde:
1. Bolland MJ, Grey A, Avenell A, Gamble GD, Reid IR. Calcium supplements with or without vitamin D and risk of cardiovascular events: reanalysis of the Women's Health Initiative limited access dataset and meta-analysis. BMJ. 2011;342:d2040.



