Er calciumtilskud godt eller skidt?

Osteoporosedoktors eksperter opsummerer, hvad vi ved om calcium i dag og gyder samtidig  olie på de oprørte vande i 2010, hvor avisoverskrifter talte om blodpropper forårsaget af calcium.

 

Af Bente Langdahl, Lars Hyldstrup og Jens-Erik Beck Jensen

Talrige videnskabelige undersøgelser har vist, at daglig indtagelse af 1000-1500 mg calcium sammen med D-vitamin beskytter mod aldersbetinget knogletab og udvikling af osteoporose og knoglebrud.

Indtagelse af calcium øger risikoen for blodprop i hjertet er titlen på en nyere videnskabelig undersøgelse, der blev offentliggjort i British Medical Journal i sommeren 2010. Den fandt hurtigt vej til både aviser og tv og udløste naturligvis bekymring hos mange.

Som altid er det dog en god ide at kigge lidt dybere i forskningsresultaterne for at forstå den rette sammenhæng. I undersøgelsen indgik 8.151 kvinder og mænd, som fik et tilskud af calcium på 600-1200 mg dagligt uanset, hvor meget calcium de fik fra kosten. Der blev ikke givet D-vitamin samtidigt.

Deltagerne blev opdelt i to grupper afhængig af indtagelsen af calcium i kosten. De personer, der fik mindre end 800 mg calcium fra kosten havde ikke øget risiko for blodprop eller andre tegn på hjertekarsygdom.

De personer, der fik mere end 800 mg calcium fra kosten, havde en let øget risiko for blodprop i hjertet, når de samtidig fik 1000 mg calcium tilskud dagligt.

Modstridende forskningsresultater

Forskerne bag undersøgelsen har ingen sikker forklaring på den øgede risiko. Talrige studier har tidligere vist, at en høj indtagelse af calcium i kosten ikke er forbundet med en øget risiko for hjertekarsygdom.

Nogle studier har endda vist, at en høj indtagelse af calcium i kosten er forbundet med en nedsat risiko for hjertekarsygdom.

Forskerne bag den nyere undersøgelse fremsætter den hypotese, at den øgede risiko for hjertekarsygdom måske skyldes, at calciumtilskud bliver hurtigere optaget end calcium fra kosten, og derfor giver anledning til større og hurtigere ændringer i calciumkoncentrationen i blodet.

Find den rette calciumdosis

Dette er indtil videre kun spekulationer, og vi må afvente yderligere undersøgelser for at få bekræftet om den øgede risiko er reel, og om vi kan genfinde den i andre sammenhænge, og hvad den bagvedliggende mekanisme i givet fald er.

Eksperter har også diskuteret, om tilfældet kunne skyldes, at patienterne fik calcium uden D-vitamintilskud.

Ved en nylig afholdt stor amerikansk knoglekongres præsenterede nogle forskere foreløbige resultater fra en anden undersøgelse, der også viste en let øget risiko for hjertekarsygdom ved indtagelse af calciumtilskud, hvis man også har en høj indtagelse af calcium i kosten – også selvom calcium blev taget sammen med D-vitamin.

Osteoporosedoktor følger udviklingen og holder dig opdateret.

Test dit calciumindtag

calcium

Læses lige nu

amgen
gsk
novartis
Sponsorer på Osteoporosedoktor.dk støtter uafhængig viden

Mest læste