Effekten af alkohol på knoglerne

Patient viden: Mange undersøgelser har påvist en dels skadelig og dels gavnlig effekt af alkohol på knoglerne.

Årsagen til de modsatrettede resultater skyldes blandt andet, at de anvendte metoder samt undersøgte faktorer varierer meget fra undersøgelse til undersøgelse. Resultaterne er afhængige af hvilket køn, aldersgruppe og typen af alkohol, der er undersøgt.

En ny undersøgelse stiller skarpt på typen af alkohol

Effekten af specifikke alkoholdrikke på knoglemassen er først nu blevet undersøgt. Amerikanske forskere har undersøgt både den samlede mængde af indtaget alkohol hos mænd og kvinder samt individuelle alkoholdrikkes effekt på knoglemassen. Resultaterne af tværsnitsundersøgelsen er blevet publiceret i det amerikanske tidsskrift American Journal of Clinical Nutrition.

Alkohol og knoglemasse

De fleste undersøgelser har set på det totale indtag af alkohol, frem for på specifikke typer af alkoholdrikke (øl, vin eller spiritus). I det store Framingham-osteoporose studie er det blevet påvist, at et moderat alkoholindtag har en gavnlig effekt på knoglemassen hos ældre kvinder. Det vides endnu ikke, om det er ethanolen i alkohol eller øvrige bestanddele i øl, vin og spiritus, som er af betydning for knoglemassen. F.eks. er det tidligere blevet vist, at mineralet silicium (kisel) er forbundet med øget knoglemasse hos ældre mænd og hos kvinder, der endnu ikke har passeret overgangsalderen. Silicium findes blandt andet i drikkevand, øl, fuldkorn, brune ris, frugt og grøntsager.

Effekten af øl, vin og spiritus på knoglemasse

Den nye tværsnitsundersøgelse omfatter 1182 mænd og 1537 kvinder i alderen 29-86 år. Alkoholindtaget blev sammenlignet med knoglemassen tre forskellige steder på hoften samt lændens ryghvirvler. Resultaterne viste, at: Størstedelen af mændene var øldrikkere mens kvinderne fortrinsvis drak vin. Mænd, der drak 1-2 glas dagligt (øl eller anden alkohol) havde ca. 4 % større knoglemasse (målt i hoften) end mænd, der slet ikke drak alkohol. Når effekten af silicium blev fjernet, var der ingen forskel på effekten af øl eller effekten af alkohol generelt. Mænd, der drak mere end 2 glas spiritus dagligt havde 3-5 % lavere knoglemasse end mænd, der havde et dagligt forbrug af spiritus på 1-2 glas. Kvinder (overgangalderen og ældre), der drak mere end 2 glas dagligt (vin eller anden alkohol) havde 5-8 % større knoglemasse end kvinder, der slet ikke drak.

1 glas øl refererer her til 356 ml, 1 glas vin til 118 ml og 1 glas spiritus til 42 ml.

Samlede konklusioner

Undersøgelsen indikerer, at et moderat alkoholforbrug er gavnligt for knoglerne hos både mænd og kvinder, der har passeret overgangsalderen. Effekten af spiritus er dog skadelig hos mænd, der får mere end to genstande dagligt. Dette indikerer, at der er bestanddele i alkohol udover ethanol, som er relateret til sundere knogler. For eksempel er silicium ansvarlig for den gavnlige effekt af et moderat ølforbrug hos mænd. Resultaterne kan ikke generaliseres til yngre kvinder samt kvinder før overgangsalderen, idet denne aldersgruppe udgjorde en for lille andel af den undersøgte population.

Forklaring på fænomenet hos kvinder efter overgangsalderen

Den beskyttende effekt af alkohol hos kvinderne sås ved et dagligt forbrug på over 2 glas, hvilket ligger på grænsen mellem et moderat og et stort alkoholindtag. Forskernes hypotese er, at alkohol mindsker knoglenedbrydningen direkte eller ved en indirekte effekt på binyrernes androgener eller på østrogenkoncentrationen. Den gavnlige effekt af alkoholen er størst hos ældre kvinder sammenlignet med yngre kvinder pga. den lave østrogenkoncentration hos kvinder efter overgangsalderen.

Hvordan kan resultaterne bruges?

Overordnet set stemmer resultaterne overens med andre større undersøgelser. Dvs. at et moderat indtag af øl eller vin beskytter knoglerne hos mænd og hos kvinder, der har passeret overgangsalderen, mens et dagligt spiritusindtag på mere end 2 glas er skadeligt. Nyere undersøgelser har dog pointeret, at både hyppighed og drikkemønster har betydning for sundheden, og ikke mængden af alkohol alene. Dertil kommer, at kvinderne i undersøgelsen hovedsageligt drak vin, og effekten af øl kan derfor ikke generaliseres til kvinder.

Læs mere om brugen af nydelsesmidler, hvis du har knogleskørhed og om alkohol og officielle anbefalinger på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Kilde
Tucker K, Jugdaohsingh R, Powell J et al.: Effects of beer, wine and liquor intakes on bone mineral density in older men and women. Am J Clin Nutr 2009; 89: 1199-96.

Alkohol og osteoporose

Læses lige nu

amgen
gsk
novartis
Sponsorer på Osteoporosedoktor.dk støtter uafhængig viden

Mest læste